Ze školky do školy – přechod dítěte z mateřské na základní školu
- Velká změna pro děti i rodiče
- Klíčovým momentem je zápis do první třídy
- S čím jako rodič můžu dítěti pomoci?
- Děti nelze jednoduše vměstnat do tabulek
- Nadaný prvňáček vs. prvňáček s problémy
- Podpora rodičů, správný režim a dobrá strava
- Pozor na riziko negativního vlivu digitálních technologií
Velká změna pro děti i rodiče
Přechod z mateřské na základní školu je klíčovým momentem nejen v životě dětí, ale také rodičů. Jedná se o zcela výjimečný milník, kdy se mění také dosavadní režim. Děti tuto událost vnímají pozitivně a do školy se těší. Nicméně si neuvědomují zcela konkrétně, co vše se pro ně změní – např. organizace výuky (děti už si jen nehrají), dostávají úkoly na doma apod. Nejen děti by se měly na tuto změnu dobře připravit. Totéž platí také pro jejich rodiče, kteří by navíc měli posoudit, zdali už jsou jejich ratolesti na tento krok dostatečně zralé. Čeká je také ne zcela lehká role motivujícího, podporujícího a usměrňujícího rodiče, který pomůže dětem zejména v začátcích, v době, než si zvykne dítě na nový režim.
Tato velká událost se neprojeví jen ve změně režimu, ale také v sociálním životě dítěte. Potká celou řadu nových lidí, nejen spolužáky, ale také učitele. Vzpomeňme si sami na okamžik, kdy jsme změnili zaměstnání – museli jsme se adaptovat na nový kolektiv. Stejné to bude pro naše děti. My jim v tom však můžeme pomoci. Umožněme dětem se socializovat se svými spolužáky i mimo školu. Pokud je dítě nesmělé, vysvětleme mu, že najít si nové kamarády trvá déle.
Je důležité, aby dítě v tomto klíčovém období plném změn vnímalo podporu svých rodičů. Aby mělo pocit, že jsou tu pro něho za všech okolností a jsou připraveni mu kdykoliv podat pomocnou ruku.
Klíčovým momentem je zápis do první třídy
Zápis do první třídy je vlastně takovým symbolickým momentem velké životní změny pro děti i jejich rodiče. Mateřská škola v tomto ohledu poskytuje dobrý „startovací můstek“ pro budoucí prvňáčky – připravuje děti po psychické stránce, rozvíjí v nich pozitivní vztah k učení i ke škole. Důležitá je také komunikace mezi učiteli a rodiči.
Rodiče mohou s dětmi navštívit různé základní školy během dní otevřených dveří a tím se rozhodnout pro vhodnou školu. Děti pak mohou poznat své nové budoucí prostředí.
O tom, jak probíhá zápis do první třídy a co vše by děti měly ovládat, jsme se více rozepsali zde.
S čím jako rodič můžu dítěti pomoci?
Ptáte se, co můžete udělat pro své děti v době této velké životní události? Máme pro vás hned několik tipů.
Letní pauza
Pokud si myslíte, že vaše dítě je na školu již dostatečně připravené, určitě mu dopřejte v létě pauzu. Nechte ho, ať se připraví na nové změny odpočinkem. Mějte však na paměti, že dětem prospívá určitý režim, tudíž týden až dva před začátkem školního roku by měla vaše ratolest „najet“ alespoň částečně na nový denní rytmus (např. ranní vstávání).
Obavy stranou
Buďte optimističtí a obavy hoďte za hlavu. I za předpokladu, že přechod pro vaše dítě do školy nebude úplně hladký, nepropadejte panice. Vyhledejte např. pomoc pedagoga a rozhodně nepřenášejte své obavy na děti. Pozitivně dítě motivujte a opakujte mu, že pokud s něčím bojuje, vše dobře zvládne.
Komunikace je alfou a omegou
Klíčem k úspěchu je komunikace. Pokud o tomto velkém kroku budete s vaším dítětem často mluvit, dítě se na danou situaci adaptuje mnohem lépe. Nastiňte mu, co ho ve škole čeká. Nevynechávejte ani „stinné stránky“ školního režimu, např. povinnosti spojené se školní docházkou. Dodejte však, že pedagogové budou dětem pomáhat a budou se snažit učení pro děti podávat zábavnou formou. Rozhodně nepoužívejte školu jako výhružku, aby si k ní dítě už z principu nevybudovalo negativní vztah.
Školní nákupy
Nepodceňte ani přípravu materiální – nakupte svému dítěti, pokud možno, kvalitní potřeby do školy. Zejména se jedná o školní tašku/batoh. Zvolte opravdu kvalitní s dobrým polstrováním, aby co nejméně zatěžoval páteř, a s maximální váhou cca 1-1,5 kg. U vybírání školních potřeb bychom také měli oslovit samotné děti, aby si vybraly věci, které se jim budou líbit.
Denní rituály
Poté, co dítě nastoupí do školy, rozčleňte den do určitých úseků a ty dodržujte. Děti by měly vstávat a ukládat se ke spánku v určitou hodinu. Vyhraďte také určitý čas na učení – poté, co dítě přijde ze školy, by si mělo nejdříve dítě trochu odpočinout. Snažte se vaší ratolesti pomáhat i s běžnými úkony, jako je např. ořezávání tužek, příprava na další den. Dítě si poté vytvoří návyk a bude časem zvládat podobné činnosti samo.
Volný čas
Prvňáček vzhledem ke všem možným změnám, které ve škole prožívá, by měl mít určitě prostor pro odpočinek. Často rodiče chybují v tom, že dítěti nedopřejí dostatek odpočinku a přetěžují ho nespočetnými aktivitami a kroužky. Naopak vůbec nevadí, pokud dítě první půl rok ve škole neabsolvuje žádný kroužek. Samozřejmě na druhé straně nechat dítě, aby se bezprizorně nudilo či trávilo čas např. na počítači, také není správným řešením. Pokud vaše ratolest změnu zvládá dobře, můžete uvažovat o zařazení kroužku.
Socializace se spolužáky
Jak jsme naznačili již výše, změna kolektivu představuje náročnou změnu i pro dospělého člověka. Pomáhejme svým ratolestem s tvořením nových přátelských vazeb – umožňujme jim setkávat se, ať už v našich domovech nebo i v jiném prostředí.
Děti nelze jednoduše vměstnat do tabulek
Co vše by děti měly před nástupem do ZŠ umět? Tato otázka trápí mnoho rodičů. Samozřejmě můžeme najít několik doporučení, co vše by dítě mělo před nástupem na základní školu zvládat. Pokud byste se o tom chtěli dozvědět více, přečtěte si náš článek Zápisy do MŠ a ZŠ.
Mějme ovšem na paměti, že vývoj dětí ovlivňuje celá řada faktorů: pohlaví, dědičností, zdravotní stav, podnětnost rodinného prostředí, styl výchovy atd. Každé dítě je jiné, a proto děti nelze vměstnat do tabulek.
Nadaný prvňáček vs. prvňáček s problémy
V souvislosti s individualitou by se měl rodič připravit na různé scénáře toho, jak budou děti nástup do školy zvládat. Jak jsme již výše zmínili, každé dítě je jiné, a proto každé z nich bude vnímat přestup na základní školu jinak. Každé z nich se také bude lépe či hůře potýkat s návalem nových povinností. Nemějme však obavy. Vše se dá zvládnout.
U nadaných dětí mohou nastat problémy s vyloučením z kolektivu, nebo dokonce šikanou, pakliže se s jejich odlišností nepracuje správným způsobem. Nadané děti by se měly setkávat s podobně smýšlejícími dětmi a mít možnost zažívat úspěch v menším kolektivu. Kromě toho mohou u nadaných žáků nastat problémy se ztrátou motivace až nezájmem o školu, neboť nadané děti obvykle zvládají velkou část učební látky mnohem rychleji než jejich vrstevníci.
Naopak děti, které mají např. různé problémy s poruchami učení, budou nejspíše v učení „pomalejší“, což vyžaduje zejména individuální přístup a speciální pedagogickou podporu. Klíčovou roli sehrává také to, aby pedagogové i spolužáci rozuměli potřebám prvňáčka a pomáhali mu v integraci do kolektivu.
Podpora rodičů, správný režim a dobrá strava
Nastínili jsme, v čem můžeme našim dětem pomoci během přestupu ze školky do školy. Akcentovali jsme podporu rodičů, která je naprosto klíčová.
Stejně důležitou roli však sehrává pravidelný režim. Dítě by mělo mít dostatek spánku – doporučuje se 9-11 hodin denně. Rodiče by měli také nastavit pravidelný režim stravování a čas na odpočinek a hry, které rozvíjí kreativitu a sociální dovednosti.
Nezapomínejme ani na vyváženou stravu. Ta by měla obsahovat důležité živiny: bílkoviny, sacharidy, tuky, vitamíny a minerály. Co se týče tuků, měl by být v rovnováze příjem omega-3 a omega-6 mastných kyselin. „Zdravé tuky“ můžeme získat např. z ořechů, ryb, různých semínek či doplňků stravy – jako je například EQUAZEN.
Pozor na riziko negativního vlivu digitálních technologií
V předchozí části článku jsme se věnovali příznivému vlivu vnějších faktorů, které můžeme ovlivnit a podpořit tím správný vývoj naší ratolesti. Pozornost bychom ovšem měli věnovat také negativním vlivům. Jeden z nich, v dnešní době velmi rozšířený, představují digitální technologie.
Nadměrné používání digitálních technologií může mít negativní vliv na vývoj mozku dítěte. Rodiče by tedy měli sledovat čas, který děti stráví s elektronikou – a samozřejmě mít přehled o obsahu, který děti na displejích vidí. Současně by rodiče měli děti podporovat v činnostech rozvíjejících jejich kognitivní schopnosti – čtení, hry a fyzická aktivita (sport).
Děti by neměly „žít mimo realitu“, naopak co nejvíce času by měly trávit ve světě, v němž rozvíjí sociální dovednosti se svým okolím. Osobní komunikace s lidmi hraje klíčovou roli v rozvoji jazykových schopností a dovedností.
Rodiče by měli také sledovat formu vzdělávání jejich dětí. Ani ve výuce by neměly převládat digitální technologie nad tradičními výukovými metodami.
Vstup dětí na základní školu představuje pro rodiče i děti velký milník, který souvisí se značnými změnami. Jedná se o náročné období, které vyžaduje trpělivost a podporu ze strany rodičů, vytrvalost ze strany dětí, pochopení a pomoc ze strany pedagogů. Společnými silami se však i takové období může stát tím nejhezčím a nejpodnětnějším obdobím v životě prvňáčka.
Zdroje souvisejících informací:
- SPITZER, Manfred. Digitální demence. Host, 2014. ISBN 978-80-7294-872-7.
- Healthy Food for Kids. org [online]. 2024. [cit. 2024-01-24]. Dostupné z: https://www.helpguide.org/articles/healthy-eating/healthy-food-for-kids.htm
- Should Kids Take Omega-3 Supplements? Healthline. 2019. Dostupné z: https://www.healthline.com/nutrition/omega-3-for-kids#:~:text=Omega-3%20benefits%20for%20kids%201%20May%20improve%20symptoms,better%20sleep%20…%204%20Enhances%20brain%20health%20. [cit. 2024-08-13].
- Strategies for Successful School Transitions: Preschool to Elementary School and Beyond. Online. THERAPY WORKS. 2021. Dostupné z: https://therapyworks.com/blog/language-development/home_tips/strategies-for-successful-school-transitions/. [cit. 2024-08-13].
- Nadané děti bývají odlišné a když se s tím nepracuje, hrozí vyloučení z kolektivu nebo šikana, říká učitelka, která se jim věnuje. Online. Heroine. 2019. Dostupné z: https://www.heroine.cz/vzdelavani/nadane-deti-byvaji-odlisne-a-kdyz-se-s-tim-nepracuje-hrozi-vylouceni-z-kolektivu-nebo-sikana-rika-ucitelka-ktera-se-jim-venuje. [cit. 2024-08-13].
- Nadané děti se špatnými známkami ve škole. Online. Šance dětem. 2021. Dostupné z: https://www.nadanedeti.cz/odborne-zdroje-clanky-spatne-znamky. [cit. 2024-08-13].
- Přechod dítěte ze školky do školy. Online. Šance dětem. 2017. Dostupné z: https://sancedetem.cz/prechod-ditete-ze-skolky-do-skoly. [cit. 2024-08-13].