Co, kdy a jak
Přehled vývoje dítěte do 7 let
Děti jsou radost a každé je unikátní. Nesnažme se pasovat je do tabulek. Přesto je užitečné vědět, kdy by co rámcově měly umět. Nebojte, malé zpoždění nehraje roli.
V případě opožděných dovedností dítěte kontaktujte logopeda nebo dětského praktického lékaře.
Věk dítěte
Správný vývoj řeči, výslovnosti a porozumění
Sociální kontakt a koordinace zraku a ruky
Správný vývoj řeči, výslovnosti a porozumění
Sociální kontakt a koordinace zraku a ruky
2-4
měsíce
- broukání a vrnění složené ze samohlásek, souhlásek a zvuků
- umí spojit ruce
- sleduje očima osoby a předměty pohybující se v jeho zorném poli
- umí se usmát
5-7
měsíců
- „žvatlání“: dítě si hraje se slabikami, vědomě opakuje řetězce slabik: mamama, bababa, nanana…
- rozmanité množství zvuků a intonací
- neslyšící děti řeč nenapodobují
- natahuje ruce a chytá předměty
- přendává si hračku z jedné ruky do druhé, bouchá s ní o stůl, udrží dvě kostky
- rozlišuje známé tváře
8-10
měsíců
- „papouškování“ (spojování a opakování různých slabik): dítě se snaží napodobit řeč dospělých: mama, maja, papa…
- počátky porozumění řeči (rozumí některým slovům – hračky, osoby podle jména, slovo „ne“)
- dokáže uchopit malý předmět (např. korálek) palcem a ukazováčkem
- zkouší postavit hrad z kostek
- umí „paci, paci, pacičky“
11-12
měsíců
- řetězce slabik se stále více podobají slovům
- řeč je úmyslně namířena k jednotlivým osobám
- umí říct 1-3 slova
- umí samohlásky A, E, I, O, U a souhlásky P, B, M, T, D, N a J
- vkládá kostky do krabice, zkouší postavit věž ze dvou kostek
- plní jednoduché příkazy podporované dalšími gesty
13-18
měsíců
- dítě umí říct průměrně asi 10 slov
- umí ukázat, co je na obrázku
- dítě nahrazuje celou větu slovem „dej“ = dej mi míč, „mami“ + gesto = maminko, dej mi to
- staví věž ze 2-4 kostek
- dokáže signalizovat své fyziologické potřeby
- dokáže splnit příkazy: „Polož to sem.“
19-24
měsíců
- skládá jednoduché dvouslovné výrazy
- používá především podstatná jména
- používá od 50 do 170 slov
- začíná používat zájmena: já, ty, moje (někdy nesprávně)
- otáčí stránky, kartičky
- kreslí vodorovné a svislé čáry
- staví vláček
- hodně gestikuluje a používá mimiku
2
roky
- skládá věty ze 2-3 slov
- číslice: jeden, dva, tři
- často používá slůvko „ne“ (nechci, to ne)
- používá zájmeno „se“ (umyji se, hraju si)
- slovní zásoba 50-300 slov
- splní příkaz složený ze dvou částí („kde je míč“, „dej mi míč“)
- do 2,5 let zvládá hlásky F, V, H, CH a dvojhlásky AU a OU; hlásky K, G jsou individuální
- pomáhá dospělým v každodenních činnostech
- pomáhá uklízet hračky
- ve větách převažuje expresivní oznámení
3
roky
- skládá věty ze 3-4 slov
- umí říct, jak se jmenuje
- pokládá jednoduché otázky
- zkouší zpívat a učí se krátké říkanky
- začíná používat sykavky, často ale nepřesně
- jezdí na tříkolce
- dokáže stát chvilku na jedné noze
- postaví věž z 8-9 kostek
- nakreslí kolečko a křížek
- rozpoznává některé barvy
- zná své pohlaví
3-4
roky
- slovní zásoba roste až na 1000 slov
- používá správně množné číslo a slovesa
- používá otázku „Proč?“
- dítě mluví ve větách
- snaží se kontrolovat svůj hlas, tempo řeči a rozezná rytmus
- napodobuje série číslic, snaží se o počet 1, 2, 3…
- chápe časové pojmy (ráno, večer)
- do 3,5 let dítě upevní hlásky T, D, N a umí slabiky BĚ, PĚ, VĚ, MĚ
- sestaví puzzle, navléká korále a chytí míč
- drží tužku (pastelky) prsty a umí obtáhnout tvary
- dokreslí jednoduchá spojení a obrázkové hádanky
- staví na sebe několik kostek
- skáče po jedné noze a střídá nohy při chůzi ze schodů
- samostatně se obléká, čistí si zuby bez pomoci
- rozezná barvy a umí dvě až tři pojmenovat, rozezná geometrické tvary
4-5
roků
- slovní zásoba je v rozmezí 2000-3000 slov
- používá složené věty a vypráví příběhy podle obrázků
- popíše předměty a chápe prostorovou orientaci za použití slov: „za, mezi, vedle…“
- tvoří analogická spojení „čepice patří na hlavu, boty patří na nohy“
- rozezná a chápe protiklady
„malý x velký, prázdný x plný“ - rozezná rýmy slov
- automatizuje se měkčení slabik DĚ, TĚ, NĚ a vyvíjí se hlásky Č, Š, Ž
- kreslí postavy, domy a zvířata
- dokreslí neúplný obrázek a začíná malovat podle vzoru
- vystřihuje a lepí jednoduché tvary, modeluje
- dovede šroubovat
- začíná samostatně jezdit na kole
- dokáže zavázat boty, samostatně používá WC
- dokáže chodit po lavičce bez pomoci
- zná své jméno i věk
5-6
roků
- používá správně minulý i budoucí čas
- počítá do 10 (sčítá a odčítá do 3), chápe posloupnosti
- používá logické myšlení a předpovídá, co se stane v příběhu
- rozvíjí se abstraktní myšlení, řeší hádanky
- hlásky L, R, Ř a sykavky C, S, Z se spontánně daří většinou po 5. roce věku, dítě je umí do 6 let
- kreslí podle vzoru a dokreslí detaily na obrázku
- rozlišuje pohlaví osob a pozná pravou a levou část těla
- vystřihuje s určitou přesností
- skáče přes švihadlo, hraje stolní hry
- začíná psát písmena i číslice, zvládá svůj podpis
- přeskakuje z nohy na nohu
- zná jména rodinných příslušníků, své bydliště a povolání rodičů
6-7
roků
- správná artikulace a správný slovosled ve větách
- dozrává sluchová diferenciace
- má rozvinuté logické i abstraktní myšlení
- rozumí složitým dějům
- dítě správně používá všechny hlásky včetně kombinace sykavek Č, Š, Ž, C, S, Z
- správně rozlišuje pravou a levou stranu, vyhranění laterality
- kreslí postavy s detaily, kopíruje předlohy
- má ustálenou barevnost
(slunce = žlutá) - začíná číst, psát a počítat
Zpracováno dle: Klenková, J.: Diagnostika předškoláka – správný vývoj řeči dítěte. BRNO: MC nakladatelství, 2003 a ve spolupráci s PaedDr. Irenou Cudlínovou, Mgr. Barbarou Wisiniewskou a MUDr. Andreou Zakoutovou.