Jak vybrat základní školu pro vaše dítě?

Základní škola představuje klíčové období v životě člověka. První školní den, první opravdová přátelství, první studijní úspěchy i neúspěchy… Je to zásadní etapa pro další vývoj dítěte. Proto bychom jako rodiče měli výběru základní školy pro naše děti věnovat pozornost. Jakou základní školu zvolit, podle čeho se rozhodnout a jak se v těch všech informacích neztratit? Na to si společně odpovíme níže.

20. 09. 2024

Struktura článku:

  • Výběr školy je zásadní pro budoucnost dětí
  • Každé dítě je jiné – ať žije individualita!
  • Různé děti – různé školní koncepce
  • Tradiční výuka, Montessori, Waldorfská škola nebo ScioŠkola?
  • Vidět a vnímat naživo

Výběr základní školy má vliv na budoucnost člověka

Vědomí toho, že výběr základní školy může ovlivnit celý život, je pro rodiče velmi tíživé. Doléhá na ně v tomto ohledu velká zodpovědnost za budoucnost svých dětí. To oni rozhodnou o tom, kde bude jejich dítě trávit většinu času svého dne po dobu několika let. Jedná se tedy o zcela klíčovou volbu, kdy rodiče pečlivě zvažují, co pro jejich ratolest bude nejlepší.

Výběr bude zcela jistě ovlivněn několika faktory:

  • osobní, rodinné hodnoty – např. zdali preferují veřejné či soukromé vzdělávání; preference konkrétní filozofické koncepce školy (např. Montessori apod.),
  • praktické potřeby rodiny – vzdálenost školy od bydliště, kolektiv (kamarádi ze školky),
  • faktory školy – personál, vybavenost školy, celková úroveň, prostředí.

Každé dítě je jiné – ať žije individualita!

Při výběru základní školy by měla být akcentována zejména individualita dítěte. Každé dítě je jiné, každé má jiné potřeby, jiné slabé stránky či naopak jiné přednosti… Každému tedy bude vyhovovat zcela jiný přístup.

Tím nejrozšířenějším je klasické školství. V dnešní době však máme mnoho možností – čím dál více se rozšiřují školy s různými studijními koncepcemi, které kladou důraz na individualitu dětí. Právě to pak může pomoci školáčkům, kteří jsou mimořádně nadaní, či naopak mají obtíže s učením (např. dyslexie, ADHD apod.). Z pestré škály různých studijních přístupů lze vybrat tu, která bude nejlépe vyhovovat potřebám vašeho dítěte. Ovšem jak vybrat tu nejvhodnější?

 

Různé děti – různé školní koncepce

Jak jsme naznačili výše, každé dítě je jiné a svým způsobem jedinečné. Proto by při výběru základní školy měla tato jedinečnost figurovat.

Nejdříve je potřeba zamyslet se nad tím, zdali zvolit klasickou formu výuky, či soukromou. Soukromá sféra nabízí větší možnosti, co se týče výběru různých koncepcí výuky. Samozřejmě ale záleží na možnostech rodičů.

Mezi nejznámější a také nejoblíbenější patří:

  • Montessori
  • Waldorfská škola
  • ScioŠkola
  • Daltonský plán
  • Domácí/individuální vzdělávání.

 

Tradiční výuka, Montessori, Waldorfská škola nebo ScioŠkola?

Nejvíce zastoupeným vzdělávacím programem je zcela jistě tradiční školství. Mimo ni však existuje několik alternativních školních programů. Proto jsme pro vás připravili přehled a srovnání několika vybraných, včetně tradičního školství.

Poznámka na úvod: přes dílčí odlišnosti oproti standardnímu modelu platí i v alternativních přístupech ke vzdělávání důležitá pravidla. Nejde tedy o systémy, ve kterých chybí řád. Ve skutečnosti je tomu právě naopak. Důraz na individualitu a svobodu přímo vyžaduje respektování pravidel a ohleduplnost k ostatním.

Tradiční školství

  • Učitel jako hlavní zprostředkovatel vědomostí.
  • Žáci především naslouchají a reprodukují informace.
  • Důraz na hromadění a opakování získaných vědomostí.
  • Strukturovaná výuka podle přísnějších pravidel.
  • Všichni žáci se učí stejný obsah stejným tempem = frontální výuka
  • Hodnocení probíhá hlavně skrze známky a zkoušky.
  • Důraz na poslušnost a dodržování pravidel.
  • Primárně využívání učebnic a předem stanoveného učebního plánu.

Montessori školy

  • Individuální přístup k žákům, vlastní tempo učení.
  • Praktická práce s materiály, důraz na samostatnost.
  • Věkově smíšené třídy, kde si žáci pomáhají.
  • Učitel je průvodcem, nikoli autoritou.

Waldorfské školy

  • Důraz na umělecké, rukodělné a sociální dovednosti.
  • Vyučování probíhá v epochách (např. jeden předmět několik týdnů).
  • Zaměřeno na celkový rozvoj osobnosti, méně důraz na známkování.
  • Učitel s třídou zůstává po více let.

ScioŠkoly

  • Svobodnější a projektově orientované učení.
  • Důraz na kritické myšlení, spolupráci a vlastní iniciativu žáků.
  • Minimum klasických známek, hodnocení je často slovní.
  • Výuka formou diskuzí, her a projektů s menším důrazem na rigidní osnovy.

Daltonský plán

  • Děti si vybírají úkoly a pracují svým tempem.
  • Žáci řeší úkoly samostatně, rozvíjejí zodpovědnost.
  • Volná spolupráce a konzultace s ostatními žáky.
  • Učitel podporuje žáky, je spíše mentorem než autoritou.

Domácí/individuální vzdělávání

  • Učení přizpůsobené potřebám dítěte, rodiče určují tempo.
  • Výuka prostřednictvím praktických činností a samostatného objevování.
  • Spolupráce s rodiči, sourozenci nebo komunitou domácího vzdělávání.
  • Rodič vede dítě při učení, podobně jako průvodce v Montessori přístupu.

 

Pro všechny typy základních škol v České republice, včetně alternativních škol jako Montessori, Waldorfské školy nebo ScioŠkoly, jsou závazné Rámcové vzdělávací programy (RVP), které stanovuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). RVP určuje minimální požadavky na znalosti a dovednosti žáků, které školy musí dodržet.

Nicméně školy mají možnost přizpůsobit vlastní Školní vzdělávací programy (ŠVP) svým pedagogickým principům. Montessori Waldorfské školy nebo ScioŠkoly tak mohou realizovat alternativní přístupy k výuce, ale musí zajistit, že jejich žáci dosáhnou cílů stanovených v RVP. To umožňuje flexibilitu ve způsobu výuky a organizaci školního dne, přičemž je zajištěna srovnatelnost výsledků vzdělávání napříč různými typy škol.

Vidět a vnímat naživo

Při výběru základní školy může rodičům a dětem pomoci návštěva škol během dní otevřených dveří. Rodiče si udělají představu o tom, v jakém prostředí se škola nachází, jaká je školní koncepce a hodnoty školy, prohlédnou si vybavení školy. Společně s dětmi pak mohou „nasát“ tamní atmosféru a poznat učitele. Komunikace s učiteli pak může výběr ještě více ovlivnit, neboť v samotném vzdělávání je velice podstatnou součástí každodenního školního režimu.

 

Výběr základní školy může pro mnohé rodiče představovat nelehký úkol. Je dobré jej vnímat ale jako výzvu. Když ji rodiče zvládnou, děti získají to nejcennější – vzdělání, z kterého můžou těžit celý život.

 

„Kdo myslí na jeden rok dopředu, zaseje obilí; kdo myslí na deset let dopředu, zasadí strom; kdo myslí na sto let dopředu, vzdělává lidi.“ (Autorství citátu je připisováno filozofovi Konfuciovi.)

 

Zdroje souvisejících informací:

  1. LILLARD, Angeline Stoll. Montessori: The Science Behind the Genius. Vyd. 3. Oxford University Press, 2016. ISBN 978-0199981526.
  2. PARKHURST, Helen. Education on the Dalton Plan. E. P. Dutton & Company. 1922.
  3. STEINER, Rudolf. The Education of the Child: And Early Lectures on Education (Foundations of Waldorf Education, 25). Anthroposophic Press, 1996. ISBN 978-0880104142.
  4. Primary schools: things to consider when choosing a school. Online. Raisingchild.net.au. 2024. Dostupné z: https://raisingchildren.net.au/preschoolers/play-learning/preschool/choosing-a-primary-school. [cit. 2024-08-30].
  5. 10 alternativních základních škol a programů neboli škola základ života. Online. Školní svět. 2020. Dostupné z: https://www.skolnisvet.cz/10-alternativnich-zakladnich-skol-a-programu-neboli-skola-zaklad-zivota/. [cit. 2024-09-02].
  6. Scioškola. Online. (nedatováno). Dostupné z: https://www.scioskola.cz/. [cit. 2024-09-02].

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.