Jak se děti učí psát – od čmárání ke konvenčnímu psaní
Proces psaní jako komplexní dovednost
Jak jsme naznačili výše, proces psaní představuje komplexní činnost, při které u dětí dochází k rozvoji hned několika dovedností:
- jemné motoriky – schopnost provádět drobné pohyby rukou a prstů, což je nezbytný předpoklad ke správnému úchopu psacího nástroje a následnému psaní písmen,
- grafomotoriky – soubor různých psychomotorických činností, které děti vykonávají při psaní a kreslení, např. koordinaci oka a ruky; tento proces pak ovlivňuje celkový psychomotorický vývoj dětí,
- koordinace oko-ruka – dochází k synchronizaci zrakového vnímání a pohybu ruky, což je klíčové pro psaní a kreslení.
Proces psaní má však i další klíčový význam, a sice pro celkový vývoj dětí. Máme tím na mysli zejména:
- kognitivní vývoj – proces psaní podporuje vývoj myšlení, paměti, schopnosti třídit a strukturovat informace. Děti se učí plánovat a organizovat své myšlenky, což přispívá k lepšímu porozumění a procesu učení; pravidelné cvičení psaní rukou má velmi pozitivní vliv na kognitivní funkce a také kreativitu,
- emoční a sociální vývoj – schopnost vyjádřit své myšlenky a pocity psaným textem napomáhá k lepšímu sebevědomí dětí a také usnadňuje komunikaci; psaní podporuje emoční zdraví dětí,
- akademický úspěch – dovednost psaní dále otevírá nové možnosti ve škole; díky psaní děti lépe zvládají i další studijní úkoly.
Ve vývoji psaní však může nastat nejedna výzva. Každé dítě je jiné – každé je individuální bytost. Ani vývoj psaní tedy neprobíhá u všech dětí stejně. Některé děti mohou potřebovat pro rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky více času. Proto je potřeba přistupovat k dětem individuálně a podporovat je v jejich přirozeném tempu.
Při osvojování dovednosti psaní je velmi důležitá podpora rodičů a učitelů. Poskytněme dětem vhodné nástroje, vytvořme jim podnětné prostředí, nabízejme různorodé aktivity – to vše může pomoci k rozvoji jemné motoriky a grafomotoriky. Skládání stavebnic, obrázkové skládačky, kreslení a další rukodělné práce mají pozitivní vliv na rozvoj těchto dovedností.
Klíčové fáze vývoje psaní – od čmárání ke konvenčnímu psaní
Vývoj psaní u dětí probíhá v několika fázích, v jejichž průběhu postupně zdokonalují motorické a kognitivní schopnosti. Díky porozumění těmto fázím můžeme dětem pomoci podporovat je v jejich psacích dovednostech.
1. Fáze čmárání (2-4 roky)
Děti v tomto období vytvářejí náhodné čáry a křivky bez konkrétního významu. Obdobně jako u kreslení představují tyto čmáranice první pokusy o psaný (případně kreslený) projev. Tato fáze je zcela klíčová pro rozvoj jemné motoriky a koordinace oko-ruka. Děti si začínají uvědomovat vztah mezi pohybem ruky a stopou na papíře.
Povzbuzujme děti k čmárání různými nástroji a na různých površích. Poskytujme jim dostatek příležitostí k tvorbě bez omezení.
2. Fáze náhodných písmen a symbolů (4-5 let)
Děti začínají vytvářet tvary připomínající písmena a čísla, ovšem bez logického uspořádání a významu. Kombinují např. skutečná písmena s vlastními symboly. Ačkoli si děti uvědomují existenci písmen a jejich význam v komunikaci, nerozumí ještě jejich přesnému používání. Seznamujme děti s abecedou prostřednictvím různých her či písniček. Povzbuzujme je např. k pokusům o psaní vlastních jmen nebo jednoduchých slov.
3. Fáze fonetického psaní (5-7 let)
V tomto období děti píšou slova tak, jak je slyší – často tedy s fonetickými chybami. Začínají chápat vztah mezi zvuky a písmeny. Tato fáze je klíčová pro pochopení principu fonetického pravopisu.
Čtěme s dětmi nahlas a zdůrazňujme zvuky jednotlivých písmen. Povzbuzujme je v psaní jednoduchých vět a dávejme dětem pozitivní zpětnou vazbu.
4. Fáze konvenčního psaní (7+ let)
Děti již píšou slova a věty s větší přesností, dodržují gramatická pravidla a používají interpunkci. Jejich psaní je čitelnější a strukturovanější. Jejich psaní odpovídá školním standardům a děti jsou schopny efektivně písemně komunikovat.
Poskytujme dětem různé psací úkoly, jako jsou deníky, dopisy nebo krátké příběhy. Ujistěme se, že děti mají správné návyky při psaní, včetně držení tužky a sezení.
Každé dítě má své tempo
Psaní je klíčovou dovedností, která úzce souvisí s rozvojem jemné motoriky, grafomotoriky a koordinace oko-ruka. Proces psaní prochází několika vývojovými fázemi – od čmárání přes psaní symbolů a písmen až po konvenční psaní. Tyto fáze odrážejí postupné zlepšování motorických, kognitivních a jazykových schopností.
Děti se učí psát svým tempem a jejich schopnosti jsou ovlivněny řadou faktorů, jako je genetika, prostředí a kvalita podpory ze strany dospělých. V současnosti může být proces učení psaní ovlivněn i nadužíváním digitálních technologií, které mohou omezovat příležitosti k manuálním činnostem a rozvoji jemné motoriky.
Klíčové je, aby rodiče a učitelé respektovali individuální tempo dítěte a poskytovali mu vhodné podněty a motivaci.
„Dítě je jako papír, na němž píšeme budoucnost.“
– Jan Amos Komenský
Zdroje souvisejících informací:
- Simonidesová, Martina. Dobře rozvinutá grafomotorika je podmínkou pro psaní. Informatorium: časopis pro výchovu dětí od 3-8 let v mateřských školách a školních družinách, 2012, 19(7), s. 8-[11]. ISSN 1210-7506.
- JAMES, Karin H. The Importance of Handwriting Experience on the Development of the Literate Brain. Current Directions in Psychological Science. 2017, s. 1-7.
- Crafting the Future: A Step-by-Step Guide to the Stages of Writing Development. Online. Read ability. 2023. Dostupné z: https://www.readabilitytutor.com/stages-of-writing-development/. [cit. 2025-01-27].
- The 6 Stages of Writing Development in Children. Online. Empowered Parents. 2024. Dostupné z: https://empoweredparents.co/developmental-stages-of-writing/. [cit. 2025-01-27].
- The Stages of Writing Development. Online. Twinkl. 2025. Dostupné z: https://www.twinkl.com/teaching-wiki/the-stages-of-writing-development. [cit. 2025-01-27].
- The Stages of Writing Development in Early Childhood. Online. Brightwheel blog. 2023. Dostupné z: https://mybrightwheel.com/blog/stages-of-writing-development. [cit. 2025-01-27].
- Writing skills at different ages. Online. Understood Blog. 2024. Dostupné z: https://www.understood.org/en/articles/writing-skills-what-to-expect-at-different-ages. [cit. 2025-01-27].