Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v několika fázích. V psychologii a pedagogice představuje dětská kresba nejen nástroj k sebevyjádření, ale také užitečný prostředek k pochopení emocionálního a sociálního vývoje dítěte. Má velký význam pro rodiče a pedagogy, dále i pro psychology a terapeuty, kteří používají kresby k diagnostice emocionálního stavu dětí.

9. 12. 2024

Od smyslově-operačního stádia až k formálně operačnímu (Piagetova teorie kognitivního vývoje)

Piagetova teorie kognitivního vývoje je založena na myšlence, že děti procházejí čtyřmi hlavními stádii vývoje myšlení, která postupně zvyšují jejich schopnost chápat a analyzovat svět.

  1. Senzomotorické stádium (0-2 roky)

Dítě se v tomto období učí prostřednictvím smyslů a motorických dovedností. Učí se vnímat své prostředí a interagovat s ním. Rozvíjí koncept tzv. „stálosti objektu“, tedy pochopení toho, že objekty existují, i když je nevidí.

  1. Předoperační stádium (2-7 let)

V tomto stádiu dítě rozvíjí symbolické myšlení. Zároveň však nastává období egocentrické. To znamená, že dítě vidí svět pouze ze svého pohledu. Jeho chápání příčin a následků je velmi intuitivní a nevychází z logického uvažování. Může si například myslet, že vysoká tenká sklenice obsahuje více tekutiny než krátká široká sklenice, i když obě obsahují stejné množství. Dítě se totiž soustředí na výšku, nikoli na oba rozměry.

  1. Stádium konkrétních operací (7-12 let)

Dítě začíná uvažovat logicky o konkrétních objektech. To umožňuje chápat pojmy, jako je množství, váha nebo prostor. Během této fáze se děti také stávají méně egocentrickými a začínají přemýšlet o tom, jak by ostatní lidé mohli myslet a cítit. Nerozvíjí se však ještě abstraktní myšlení.

  1. Stádium formálních operací (12 let a výše)

V této finální fázi se dítě učí pracovat s abstraktními myšlenkami a hypotetickými situacemi. Dokáže analyzovat složitější koncepty a vyvozovat závěry na základě logiky.

 

Od čmáranic po realismus – Lowenfeldův model vývoje dětské kresby

Tento model formulovali společně Viktor Lowenfeld s W. Lambertem Brittainem a představuje jeden z nejdůležitějších rámců pro pochopení vývoje kresby od dětství až po dospívání. Skládá se ze šesti fází.

  1. Fáze čmárání (2-4 roky)

V tomto raném období si děti užívají radost z kresby prostřednictvím čmáranic. Začínají chápat, že svými pohyby mohou vytvářet značky na papíře. Tento proces čmárání je velmi spontánní a probíhá bez zamýšlení. Postupně se v něm však objevují opakující se vzorce – jak děti experimentují s kontrolou pohybu rukou.

  1. Fáze symbolického znázorňování (4-7 let)

Děti již začínají kreslit jednoduché symboly znázorňující objekty a osoby. Kresba je spíše schematická a zaměřuje se na konkrétní symboly (např. kolečko symbolizující hlavu). Ty jsou již výsledkem záměrného zobrazení, nikoli pouhého experimentování.

  1. Schématická fáze (7-9 let)

Děti začínají vytvářet systematické symboly a jejich kresby se stávají více konzistentní. Vyvíjejí si jakési „schéma“ pro jednotlivé objekty – například každá postava se vyznačuje podobnými znaky (hlava, tělo, ruce). Začíná se objevovat také koncept prostoru – objekty jsou kresleny ve vztahu k sobě a děti je už umisťují na linii terénu.

  1. Fáze počátku realismu (9-12 let)

Vnímání světa a kreslení dětí v této fázi nabývá realističtější podoby. Děti se zaměřují na detaily, jako jsou proporce a pohyb. Objevuje se perspektiva a také snaha o vyjádření trojrozměrného prostoru.

  1. Pseudorealistická fáze (12-14 let)
    V této fázi se snaží děti napodobovat realitu co nejvěrněji. Projevuje se zde větší schopnost detailního pozorování. Ke slovu se hlásí také sebekritika, která ovlivňuje sebevědomí a zájem o kresbu. V tomto období děti zároveň začínají rozlišovat mezi tím, jak kresba vypadá, a jejich představou o tom, jak by kresba měla vypadat.
  2. Období rozhodnutí (od 14 let)

V této fázi se adolescenti rozhodují, jestli se kresbě a umění budou věnovat dál. Ti, kteří mají o výtvarnou tvorbu hlubší zájem, začínají rozvíjet svůj osobní styl a dovednosti. Naopak někteří mohou kreslení opustit (např. zvýšená sebekritičnost, nízké sebevědomí, nedostatečný zájem). Ti se pak zpravidla přiklání k jiným oblastem sebevyjádření nebo koníčkům, které odpovídají lépe jejich zájmu a schopnostem.

Lowenfeldův model představuje cenný nástroj pro vnímání souvislostí mezi kreslířskými schopnostmi a psychickým a kognitivním vývojem dětí. Je velice důležitý zejména pro pedagogy, ale také rodiče, kteří chtějí (a mají zájem) podpořit své ratolesti ve výtvarné tvorbě a dále rozvíjet jejich kreativní potenciál.

 

„Dětská kresba není jen projevem ruky, ale i zrcadlem srdce a mysli.“
— Viktor Lowenfeld

 

Dětská kresba zrcadlí mnoho. Můžeme z ní vyčíst úroveň kognitivního vývoje, motorické dovednosti, emocionální stav, sociální vztahy, rodinné prostředí a kreativní vyjadřování dětí. Je to jeden z klíčů pro pochopení vnitřního světa dětí, který bychom měli pečlivě opatrovat.

 

Zdroje souvisejících informací:

  1. LOWENFELD, Viktor a BRITTAIN, W. Lambert. Creative and Mental Growth. Prentice Hall, 1987. ISBN 978-0023721106.
  2. PIAGET, Jean. The Developmental Psychology of Jean Piaget. Van Nostrand, 1963. ISBN 978-0442024130.
  3. PIAGET, Jean. The Origins of Intelligence in Children. International Universities Press, 1952. ISBN 978-0823682072.
  4. PIAGET, Jean. The Psychology Of The Child. Basic Books, 1972. ISBN 978-0465095001.

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.