Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?
Význam výtvarné tvorby pro děti
Jak jsme již zmínili – tvoření je jednou z nejdůležitějších aktivit, kterou děti vykonávají a pomáhá k rozvoji jejich dalších dovedností. Proces tvorby dětem umožňuje vyjadřovat své myšlenky a pocity, učit se novým věcem a prozkoumávat svět kolem sebe. Tvoření má stěžejní vliv na:
- rozvoj kreativity – díky ní děti mohou vyjadřovat své vlastní nápady a představivost,
- rozvoj jemné motoriky – zahrnuje koordinaci svalů v rukou a prstech, která je důležitá při psaní, malování či manipulaci s drobnými předměty,
- trpělivost a koncentraci – děti se díky tvorbě učí pracovat na projektu od začátku do konce a snaží se u jedné činnosti vydržet delší dobu,
- podporu různých fází celkového vývoje – vývoj dětí probíhá v několika fázích – více o tomto tématu si můžete přečíst zde.
Přehled výtvarných pomůcek
V dnešní době máme k dispozici pestrou škálu nejrůznějších výtvarných potřeb pro děti. Proto jsme se rozhodli nejdříve vytvořit obecný přehled těch, které jsou nejběžnější a také nejdostupnější.
Barvy
- prstové – ideální pro nejmenší děti, které objevují barvy prostřednictvím dotyku; jsou netoxické, omyvatelné a často i hypoalergenní,
- vodové – vhodné pro trénink míchání barev a jemných tahů štětcem,
- temperové – krycí barvy, které podporují především experimentování s texturami a vrstvením; jsou vodou ředitelné a rychle schnou,
- akrylové – vhodné pro pokročilejší děti, které chtějí vytvořit propracovanější díla; barvy jsou trvanlivé, vodou ředitelné, po zaschnutí voděodolné,
- akvarelové – určené pro jemné a detailní práce, vhodné zejména k tvorbě krajin nebo portrétů; jsou průsvitné; měly by se používat na speciální akvarelový papír, který dobře absorbuje vodu.
Psací potřeby
- voskovky – ideální pro malé děti a jejich úchop; vhodné na čmárání, snadno se smývají,
- pastelky – vhodné pro první pokusy o kreslení detailů a obrysů; lze vybrat mezi různými tvrdostmi; existují ergonomické pastelky pro správný úchop,
- fixy – ideální pro syté barvy a hravé experimenty s barvami; omyvatelné varianty jsou navíc vhodné pro děti,
- křídy – skvělé pro kreslení na tabuli nebo venku (např. na chodníku); rozvíjejí koordinaci ruky a oka; jsou dostupné v měkké a tvrdé variantě,
Nástroje
- štětce – vhodné pro různé techniky malování; lze s nimi malovat jak detaily, tak velké plochy – existují různé velikosti,
- houbičky – skvělé pro tvorbu textur a tisků; jsou snadno omyvatelné; vhodné pro malé ruce; používají se nejčastěji s vodovými nebo temperovými barvami,
- špachtle – vhodné pro práci s hustšími barvami, jako jsou např. akrylové; existují dřevěné či plastové varianty; vhodné pro pokročilejší děti, které rády experimentují s texturami,
- nůžky – slouží k vystřihování tvarů z papíru či z látky; pro děti jsou ideální bezpečnostní nůžky se zaoblenými konci; při volbě je žádoucí dbát také na ergonomické rukojeti,
Modelovací materiály
- plastelína – snadno tvarovatelná hmota; ideální pro rozvoj jemné motoriky; je bezpečná, netoxická a měkká,
- modelína – vhodná pro detailní modelování; je flexibilnější než plastelína,
- samotvrdnoucí hlína – ideální pro trvalejší výtvory (např. sošky, dekorace); hmota tvrdne na vzduchu,
Doplňky
- podložky – ideální pro ochranu stolu a podlahy při tvoření; jsou snadno omyvatelné a protiskluzové,
- zástěry – chrání dětské oblečení; výhodou je voděodolnost a nastavitelnost,
- stojany – podpora pro malování na plátno či větší papír; existují dřevěné a kovové varianty,
- skicáky – pro kreslení a malování; k dispozici jsou různé gramáže papíru pro specifické techniky.
Výtvarné pomůcky podle věku
Dětská tvorba představuje úžasný výtvarný proces plný barev a objevování. Díky snadné dostupnosti a široké selekci výtvarných pomůcek může být tvůrčí proces dětí opravdu pestrý. Nicméně je potřeba věnovat pozornost i jejich vhodnému výběru, a to s ohledem na věk dítěte.
1-2 roky
V tomto období jsou bezpečnými pomůckami zejména prstové barvy, netoxické voskovky a měkké pastelky. V tvorbě by měly být děti zaměřeny zejména na smyslové vnímání různých barev, textur.
3-5 let
Vhodné pomůcky představují vodové barvy, fixy s omyvatelným inkoustem a měkké štětce. Děti mohou podnikat první pokusy o stříhání, ovšem s bezpečnostními nůžkami.
6-8 let
V tomto věkovém období už se škála pomůcek rozšiřuje. Vhodné jsou například barevné tužky, temperové barvy, ale i modelovací hmoty (jako je např. plastelína). Děti se už více soustředí na přesnost a jemné detaily.
9 a více let
Starší děti se již ve výtvarné tvorbě více profilují, proto využívají specifičtějších pomůcek – mezi ně patří například akvarelové či akrylové barvy, technické fixy či uhly. V tomto období je důležitá podpora individuální kreativity.
Dětský výtvarný projev může být díky široké paletě výtvarných pomůcek velmi pestrý. Proto bychom v něm děti měli podporovat a umožňovat jim objevovat nové a nové výtvarné činnosti, techniky a styly. Využijme možností dnešní doby a poskytněme dětem radost z tvorby.
„Umění začíná tam, kde končí slova.“
— Edward Hopper
Zdroje souvisejících informací:
- Pro děti. KOH-I-NOOR HARDTMUTH. 2025. Dostupné z: https://www.koh-i-noor.cz/cs/pro-deti. [cit. 2025-01-08].
- The Best Art Kits for Kids to Encourage Their Artistic Talents. Online. Parents. 2024. Dostupné z: https://www.parents.com/best-art-kits-for-kids-8606030. [cit. 2025-01-08].
- The Best Art Supplies for Kids. Online. The artful parent. 2024. Dostupné z: https://artfulparent.com/our-25-favorite-kids-art-materials/. [cit. 2025-01-09].
- The Importance of Art in Child Development. Online. PBS. 2012. Dostupné z: https://www.pbs.org/parents/thrive/the-importance-of-art-in-child-development. [cit. 2025-01-08].