Nejčastější problémy při učení psaní a co s nimi

Učit se psát představuje důležitý milník v dětském vývoji. Osvojit si tuto dovednost nebývá vždy jednoduché. Děti se mohou setkat s různými obtížemi, které ovlivňují kvalitu jejich písemného projevu. Musí překonat nejednu výzvu. My jako rodiče jim v tom však můžeme pomoci. V tomto článku se zaměříme na konkrétní potíže s psaním a následně na techniky ke zlepšení psacích dovedností.

7. 04. 2025

Čtení na 3 minuty

Potíže s grafomotorikou

Vývoj psaní úzce souvisí s celkovým vývojem dětí. Motorické schopnosti značně ovlivňují grafomotoriku. Některé děti mohou mít obtíže s jemnou motorikou. To se v zásadě projevuje neúhledným, nečitelným písmem, nepravidelnou velikostí a tvarem písmen nebo také pomalejším tempem psaní. Tyto potíže mohou u dětí bohužel vést k frustraci a k odmítavému postoji k psaní.

Tipy pro zlepšení

Rozvoj jemné motoriky můžeme podpořit jejím posilováním, a to činnostmi, jako je např. modelování z plastelíny, stříhání nebo navlékání korálků.

Pomoci mohou i různá grafomotorická cvičení. Můžeme s dětmi pravidelně procvičovat tvary a tahy písmen pomocí speciálních pracovních listů či aplikací.

Jemná motorika-plastelína

Plastelína je skvělým pomocníkem při rozvoji jemné motoriky.

Nesprávné držení psacího nástroje

Špatné držení tužky může způsobovat rychlou únavu ruky, křečovitý úchop a následně může vést k neúhlednému písmu.

Tipy pro zlepšení

Nacvičujme s dětmi správný úchop – k tomu nám mohou pomoci různé psací pomůcky jako např. trojhranné tužky či nástavce na psací potřeby, které podporují správné držení. Více o správném úchopu tužky a jeho vývoji si můžete přečíst zde.

U psaní záleží i na různých okolních faktorech. Jedním z nich je ergonomické sezení. Zajistěme dětem správnou výšku stolu a židle. Dítě by mělo sedět pohodlně a udržovat správný sklon předloktí při psaní.

Úchop tužky - pomůcky

Správný úchop mohou podpořit různé pomůcky, jako např. nástavec na tužku.

Pomalé tempo psaní

Některé děti mohou psát pomaleji než ostatní, což může vést zejména u klasické výuky ve škole k potížím. Děti si nestíhají psát poznámky nebo nemohou úkoly dokončit včas.

Tipy pro zlepšení

Zkusme dětem stanovit rozumný časový limit pro psaní určitých úkolů. Postupně čas zkracujme tak, aby se děti naučily psát rychleji.

Využijme podpory digitálních technologií pro psaní poznámek. To může dětem pomoci překonat pomalé tempo psaní rukou. Avšak dejme dobrý pozor na to, aby míra jejich použití byla přiměřená.

Trénink psaní na čas - Chat GPT

Obrázek vygenerovaný Chatem GPT – práce s časovým limitem může pomoci zrychlit dovednost psaní.

Techniky ke zlepšení psacích dovedností

Pro to, aby u dětí došlo ke zlepšení psaní, je potřeba zavést pravidelné a systematické cvičení. Zde jsme pro vás připravili několik doporučení.

Pravidelné psaní

Jak jsme naznačili výše, v procesu zlepšení hraje velmi důležitou roli pravidelnost. Vymýšlejme dětem každodenní krátké psací úkoly. Ty mohou přispět ke zlepšení plynulosti a také k větší jistotě v psaní.

Multisenzorický přístup

Zapojení více smyslů má velice pozitivní efekt na učení se nových písmen. Modelování písmen z hlíny nebo psaní jejich tvaru do písku podporuje rychlejší zapamatování si písmen. Více o kreativních přístupech v učení psaní se dozvíte zde.

Pozitivní motivace

V každém procesu učení hraje důležitou roli pozitivní motivace. Chvalme a odměňujme děti za jejich pokrok – to jim může pomoci budovat sebevědomí a motivaci k dalšímu zlepšování.

Každé dítě je jedinečné. Proto musíme ke každému z nich přistupovat individuálně, a to i v případě učení psaní. V případě potřeby je důležité vyhledat pomoc odborníků, např. speciálních pedagogů.

Každé dítě je jedinečné. Proto musíme ke každému z nich přistupovat individuálně, a to i v případě učení psaní. V případě potřeby je důležité vyhledat pomoc odborníků, např. speciálních pedagogů.

 

„Každý expert byl kdysi začátečník.“
Helen Hayes

Zdroje souvisejících informací:

  1. MACKENZIE, Noella M. a SCULL, Janet. Understanding and Supporting Young Writers from Birth to 8. Online. 2. Routledge, 2024. ISBN 9781003439264. Dostupné z: https://www.taylorfrancis.com/books/edit/10.4324/9781003439264/understanding-supporting-young-writers-birth-8-janet-scull-noella-mackenzie?refId=fbb4658e-1144-4db1-acaa-884a4e31dddd&context=ubx. [cit. 2025-02-18].
  2. SASSON, Rosemary. Handwriting of the Twentieth Century. Intellect, 2007. ISBN 1841501786.
  3. Cursive Vs. Script: What’s The Difference? Art Of Scribing. 2025. Dostupné z: https://artofscribing.com/handwriting/cursive-vs-script-whats-the-difference/. [cit. 2025-02-18].
  4. BEZOUŠKOVÁ, Jana a HAVLÍNOVÁ, Hana. Adaptační období v 1. ročníku základní školy jako příležitost k usnadnění plynulého přechodu z předškolního do základního vzdělávání. Online. 2. Národní pedagogický institut České republiky, 2024. ISBN 978-80-7578-152-9. Dostupné z: https://www.npi.cz/images/publikace/adaptacni_obdobi_zakladni_skola_2_vyd.pdf. [cit. 2025-02-18].
  5. Comenia Script. Online. 2020. Dostupné z: https://www.comenia-script.com/. [cit. 2025-02-18].
  6. Je školní vázané písmo vhodné pro všechny? Zejména leváci s ním mohou mít problém. EDUin. 2023. Dostupné z: https://www.eduin.cz/clanky/je-skolni-vazane-pismo-vhodne-pro-vsechny-zejmena-levaci-s-nim-mohou-mit-problem/. [cit. 2025-02-18].
  7. SKALICKÝ, Jakub. Identita. Vzdělávání. Představuje Aleš Najbrt. 25. ledna 2024. ČT art. Dostupné také z: https://www.ceskatelevize.cz/porady/13917580517-identita/221562264040005/.

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.