Nejčastější problémy při učení psaní a co s nimi
Učit se psát představuje důležitý milník v dětském vývoji. Osvojit si tuto dovednost nebývá vždy jednoduché. Děti se mohou setkat s různými obtížemi, které ovlivňují kvalitu jejich písemného projevu. Musí překonat nejednu výzvu. My jako rodiče jim v tom však můžeme pomoci. V tomto článku se zaměříme na konkrétní potíže s psaním a následně na techniky ke zlepšení psacích dovedností.
Čtení na 3 minuty
Potíže s grafomotorikou
Vývoj psaní úzce souvisí s celkovým vývojem dětí. Motorické schopnosti značně ovlivňují grafomotoriku. Některé děti mohou mít obtíže s jemnou motorikou. To se v zásadě projevuje neúhledným, nečitelným písmem, nepravidelnou velikostí a tvarem písmen nebo také pomalejším tempem psaní. Tyto potíže mohou u dětí bohužel vést k frustraci a k odmítavému postoji k psaní.
Tipy pro zlepšení
Rozvoj jemné motoriky můžeme podpořit jejím posilováním, a to činnostmi, jako je např. modelování z plastelíny, stříhání nebo navlékání korálků.
Pomoci mohou i různá grafomotorická cvičení. Můžeme s dětmi pravidelně procvičovat tvary a tahy písmen pomocí speciálních pracovních listů či aplikací.
Plastelína je skvělým pomocníkem při rozvoji jemné motoriky.
Nesprávné držení psacího nástroje
Špatné držení tužky může způsobovat rychlou únavu ruky, křečovitý úchop a následně může vést k neúhlednému písmu.
Tipy pro zlepšení
Nacvičujme s dětmi správný úchop – k tomu nám mohou pomoci různé psací pomůcky jako např. trojhranné tužky či nástavce na psací potřeby, které podporují správné držení. Více o správném úchopu tužky a jeho vývoji si můžete přečíst zde.
U psaní záleží i na různých okolních faktorech. Jedním z nich je ergonomické sezení. Zajistěme dětem správnou výšku stolu a židle. Dítě by mělo sedět pohodlně a udržovat správný sklon předloktí při psaní.
Správný úchop mohou podpořit různé pomůcky, jako např. nástavec na tužku.
Pomalé tempo psaní
Některé děti mohou psát pomaleji než ostatní, což může vést zejména u klasické výuky ve škole k potížím. Děti si nestíhají psát poznámky nebo nemohou úkoly dokončit včas.
Tipy pro zlepšení
Zkusme dětem stanovit rozumný časový limit pro psaní určitých úkolů. Postupně čas zkracujme tak, aby se děti naučily psát rychleji.
Využijme podpory digitálních technologií pro psaní poznámek. To může dětem pomoci překonat pomalé tempo psaní rukou. Avšak dejme dobrý pozor na to, aby míra jejich použití byla přiměřená.
Obrázek vygenerovaný Chatem GPT – práce s časovým limitem může pomoci zrychlit dovednost psaní.
Techniky ke zlepšení psacích dovedností
Pro to, aby u dětí došlo ke zlepšení psaní, je potřeba zavést pravidelné a systematické cvičení. Zde jsme pro vás připravili několik doporučení.
Pravidelné psaní
Jak jsme naznačili výše, v procesu zlepšení hraje velmi důležitou roli pravidelnost. Vymýšlejme dětem každodenní krátké psací úkoly. Ty mohou přispět ke zlepšení plynulosti a také k větší jistotě v psaní.
Multisenzorický přístup
Zapojení více smyslů má velice pozitivní efekt na učení se nových písmen. Modelování písmen z hlíny nebo psaní jejich tvaru do písku podporuje rychlejší zapamatování si písmen. Více o kreativních přístupech v učení psaní se dozvíte zde.
Pozitivní motivace
V každém procesu učení hraje důležitou roli pozitivní motivace. Chvalme a odměňujme děti za jejich pokrok – to jim může pomoci budovat sebevědomí a motivaci k dalšímu zlepšování.
Každé dítě je jedinečné. Proto musíme ke každému z nich přistupovat individuálně, a to i v případě učení psaní. V případě potřeby je důležité vyhledat pomoc odborníků, např. speciálních pedagogů.
Každé dítě je jedinečné. Proto musíme ke každému z nich přistupovat individuálně, a to i v případě učení psaní. V případě potřeby je důležité vyhledat pomoc odborníků, např. speciálních pedagogů.
„Každý expert byl kdysi začátečník.“
– Helen Hayes
Zdroje souvisejících informací:
- MACKENZIE, Noella M. a SCULL, Janet. Understanding and Supporting Young Writers from Birth to 8. Online. 2. Routledge, 2024. ISBN 9781003439264. Dostupné z: https://www.taylorfrancis.com/books/edit/10.4324/9781003439264/understanding-supporting-young-writers-birth-8-janet-scull-noella-mackenzie?refId=fbb4658e-1144-4db1-acaa-884a4e31dddd&context=ubx. [cit. 2025-02-18].
- SASSON, Rosemary. Handwriting of the Twentieth Century. Intellect, 2007. ISBN 1841501786.
- Cursive Vs. Script: What’s The Difference? Art Of Scribing. 2025. Dostupné z: https://artofscribing.com/handwriting/cursive-vs-script-whats-the-difference/. [cit. 2025-02-18].
- BEZOUŠKOVÁ, Jana a HAVLÍNOVÁ, Hana. Adaptační období v 1. ročníku základní školy jako příležitost k usnadnění plynulého přechodu z předškolního do základního vzdělávání. Online. 2. Národní pedagogický institut České republiky, 2024. ISBN 978-80-7578-152-9. Dostupné z: https://www.npi.cz/images/publikace/adaptacni_obdobi_zakladni_skola_2_vyd.pdf. [cit. 2025-02-18].
- Comenia Script. Online. 2020. Dostupné z: https://www.comenia-script.com/. [cit. 2025-02-18].
- Je školní vázané písmo vhodné pro všechny? Zejména leváci s ním mohou mít problém. EDUin. 2023. Dostupné z: https://www.eduin.cz/clanky/je-skolni-vazane-pismo-vhodne-pro-vsechny-zejmena-levaci-s-nim-mohou-mit-problem/. [cit. 2025-02-18].
- SKALICKÝ, Jakub. Identita. Vzdělávání. Představuje Aleš Najbrt. 25. ledna 2024. ČT art. Dostupné také z: https://www.ceskatelevize.cz/porady/13917580517-identita/221562264040005/.