Psaní kreativně, hravě a zábavně
Psaní může být pro mnohé děti opravdová výzva. Klíčovou roli zde hraje především motivace, která může pomoci při rozvoji jazykových dovedností a celkového kognitivního vývoje. Velmi úzce spolu souvisejí totiž dovednosti čtení, psaní a kreslení, které se vyvíjejí paralelně a vzájemně se ovlivňují.
Díky nejrůznějším kreativním přístupům a hrám můžeme proces učení psaní zpestřit a učinit ho zábavným a efektivním. Pojďme se společně podívat na tipy několika ověřených strategií, jak podpořit zájem dětí o psaní prostřednictvím zábavných aktivit.
Čtení na 5 minut
Hravě a zábavně – kreativní aktivity pro rozvoj psaní
Zařazení různých vzdělávacích her do výuky psaní může mít řadu benefitů: zlepšení psacích dovedností, celkový postoj k psaní a motivace dětí. Díky nim si děti mohou vytvořit pozitivní přístup k psaní a zvýšit tak jejich celkovou angažovanost v učení. Jaké kreativní hry můžeme do učení zařadit?
Vyprávění s obrázky
Tato velice jednoduchá aktivita představuje vynikající způsob, jak pro děti psaní zatraktivnit. Spojuje vizuální prvek (obrázky) s narativní tvorbou (vyprávění příběhu). Začněme tím, že poskytneme dětem různé jednoduché obrázky a ilustrace – např. výstřižky z časopisů vytisknuté z internetu nebo nakreslené samotnými dětmi. Vybídněme děti, aby obrázky seřadily v takovém pořadí, ve kterém bude probíhat děj. Až budou mít děti obrázky zmapované, požádejme je, aby napsaly krátké věty či fráze a popsaly tak každý obrázek. Pro děti, které se teprve učí psát, může být vytváření krátkých odstavců k obrázkům velmi užitečnou strategií. Postupně mohou k dalším obrázkům přidávat větší a větší množství textu.
Děti mohou k vyprávění použít nejrůznější obrázky, například i pexeso.
Senzorické psací podložky
Mladší děti, které se učí nejvíce prakticky, mají v oblibě hmatové a multisenzorické hry. Ty proto představují vhodné aktivity pro učení písmen a psaní. Velmi zajímavým nápadem jsou tzv. senzorické psací podložky, které doporučuje Fran Smith, autorka knih Playful Learning (2001) a Play at Home (2017). Jak ji vytvoříme?
Naplníme mělkou nádobu pískem, solí nebo jiným materiálem. Děti mohou použít klacík nebo i svůj prst k psaní písmen, čísel či několika slov do tohoto materiálu. Díky tomu se stává učení spíše hrou.
Písmena si můžeme vizualizovat se zavřenýma očima. Cílem této aktivity je tedy to, aby si děti písmena vizualizovaly hmatem (prsty). Vyzvěme děti, aby psaly písmena, slova nebo čísla do tvaru, který odpovídá danému zvuku. F. Smith tvrdí, že to je skvělý způsob, jak propojit u dětí vnímání různými smysly a učinit tak proces učení přirozenějším.
Ukázka senzorické psací podložky naplněné kinetickým pískem.
Příběhové kostky
Příběhové kostky jsou výborným nástrojem pro podporu kreativního psaní. Lze zakoupit již hotovou sadu, nebo si kostky můžeme vyrobit sami. Stačí použít staré dřevěné kostky a polepit je nálepkami nebo na ně nakreslit obrázky. Na každé straně bude jiný obrázek – např. postava, předmět nebo krajina.
Děti hodí kostkou a poté vyprávějí příběh podle obrázků, které padly. Později si mohou zkusit příběh také napsat. Nejprve by ho však děti měly říct nahlas. Tato hra jim pomáhá pochopit základní prvky příběhu (postavy, děj, prostředí) a poskytne jim jasnou strukturu pro psaní.
Pokud bychom chtěli hru ztížit, můžeme dětem zadat delší příběh nebo použít více kostek najednou.
Jelikož jsme zrovna neměli po ruce příběhové kostky, poprosili jsme Chat GPT, aby nám nějaké vyrobil. Je to tedy pouhá inspirace. Můžete se inspirovat také vy a kostky si sami doma vyrobit.
Písmeno dne
Velké množství písmen může děti v učení poněkud vyděsit. Zajímavou hru představuje tzv. písmeno dne, kdy vybereme jedno písmeno a vymyslíme několik různých aktivit spojených s ním.
Nejdříve nechme děti napsat toto písmeno – velké i malé. Poté společně s dětmi můžeme vymýšlet slova, která tímto písmenem začínají. Následně se pokusíme z těchto slov vytvořit věty.
Hra nemusí ale končit pouhým psaním. Lze zařadit také další výtvarné aktivity spojené s daným písmenem. Například můžeme vytvořit „A“ z otisků jablek, „B“ poskládat z knoflíků či tužek a podobně.
Na konci dne si děti několikrát procvičí psaní písmene i slov s ním spojených hravou formou, která podporuje kreativitu a lepší zapamatování.
Na obrázku vidíme písmeno „A“, které je vyskládáno z tužek. Děti mohou použít jakékoliv předměty, které mají zrovna po ruce.
Hry na tvorbu slov
Tato aktivita představuje skvělý nástroj pro rozvoj slovní zásoby a také procvičení pravopisu slov.
Nejdříve vytvoříme sadu kartiček s písmeny (nebo použijeme např. písmena ze dřeva), do které bychom měli zahrnout mnoho samohlásek a nejčastější souhlásky. Potom necháme děti sestavovat slova ze sady kartiček. Začněme nejdříve kratšími slovy jako např. kus nebo otec. Postupně přecházejme k delším slovům. Sledujme, kolik slov dokážou děti sestavit ze zadané sady kartiček.
Následně děti mohou zapsat slova na papír. Tato hra jim pomůže pochopit, jak se písmena spojují do slov.
Ukázka sady písmen, které mohou děti skládat do jednotlivých slov.
Příkladem je slovo „kus“ – přesmyčkou vznikne slovo „suk“.
Co a kdy – vhodné aktivity pro rozvoj psaní podle věku
Připravili jsme pro vás přehlednou tabulku, z níž se můžete dozvědět, jakým způsobem děti píšou a jaké aktivity jsou pro ně vhodné – vše podle věku:
Věková skupina
Milníky psaní
Doporučené aktivity
2-3
roky
Čmárání, napodobování psaní
Malování prsty, kreslení do písku
3-4
roky
Kreslení tvarů připomínajících písmena
Obkreslování písmen, senzorické psací podložky
4-5
let
Správné psaní některých písmen
Příběhové kostky, písmeno dne
5-6
let
Napsaní vlastního jména, jednoduchých slov
Dopisování s kamarády, vyprávění příběhů pomocí obrázků
Mějme na paměti, že milníky psaní jsou pouze orientační. Každé dítě je jiné a vyvíjí se vlastním tempem. Pokud jde o rozvoj gramotnosti, měli bychom dětem poskytovat dostatek příležitostí k psaní v podpůrné a motivující atmosféře.
Propojení kreslení a psaní
Existují kreativní aktivity, které propojují kreslení s psaním. I ty mohou být pro děti zábavnější a kreativnější. Kreslení může dětem pomoci vymyslet nápady ještě předtím, než začnou psát. Děti mohou např. nejdříve nakreslit své myšlenky a následně je převést do psané podoby, což usnadní proces tvorby textu.
Mezi aktivity podporující tento způsob patří například vytváření ilustrovaných příběhů či komiksů. Podporujme děti v tvorbě příběhů, které doplní o vlastní ilustrace – to může zvýšit jejich zájem o psaní. Díky kombinaci vizuálních a textových prvků se může tento proces stát pro děti zábavnějším a přístupnějším.
Na obrázku vidíme kombinaci kresby a textu.
Motivace dětí k psaní může být výzvou, ale díky kreativním přístupům lze tento proces proměnit v zábavnou a smysluplnou aktivitu. Hry, kreativní činnosti a propojení psaní s kreslením podporují přirozenou zvídavost dětí a činí psaní atraktivnějším. Klíčové je také vytvoření podpůrného prostředí a individuální přístup, který respektuje potřeby každého dítěte.
„Učení by mělo být radostí, nikoliv povinností.“
– Platón
Zdroje souvisejících informací:
- Activities and Games to Get Kids Writing. The Early Childhood Academy. 2025. Dostupné z: https://theearlychildhoodacademy.com/activities-and-games-to-get-kids-writing/. [cit. 2025-01-31].
- Bulut, D., Samur, Y. & Cömert, Z. The effect of educational game design process on students’ creativity. Smart Learn. Environ.9, 8 (2022). https://doi.org/10.1186/s40561-022-00188-9
- Guo, K., Zhong, Y., Zainuddin, Z. et al.Applying game-related methods in the writing classroom: A scoping review. Educ Inf Technol 29, 4481–4504 (2024). https://doi.org/10.1007/s10639-023-11998-w
- GENÇ ERSOY, B., & GÖL DEDE, D. (2022). Developing Writing Skills, Writing Attitudes and Motivation through Educational Games: Action Research. International Journal of Contemporary Educational Research, 9(3), 569–589. https://doi.org/10.33200/ijcer.1089781
- Jackson, G. T., & McNamara, D. (2013). Motivation and performance in a game-based intelligent tutoring system. Journal of Educational Psychology, 105(4), 1036-1049. https://doi.org/10.1037/a0032580