Zápisy do MŠ a ZŠ – začátek další etapy v životě dítěte

Jaro představuje mimo jiné také období zápisů do mateřských a základních škol. Je to náročné a zároveň klíčové období nejen pro rodiče, ale také pro samotné děti. Se zápisem je spojená řada otázek: Jakou škol(k)u vybrat? Jak probíhá zápis? Jaké dovednosti by mělo dítě před zápisem ovládat? Zvládneme to? Nemějte obavy. Společně najdeme odpovědi na tyto otázky a podíváme se blíže na to, co by děti v „zápisových obdobích“ měly rámcově umět a znát.

9. 05. 2024

Co nás čeká ještě před samotným zápisem?

Ještě předtím, než vůbec dojde k samotnému zápisu, čeká vás volba mateřské či základní školy. Co se mateřské školy týče, klíčovým kritériem výběru bývá většinou vzdálenost od domova – dle nejčastějšího scénáře pak rodiče volí spádové státní mateřské školy. Alternativou (která je však často závislá na finančních možnostech rodičů) je zápis do soukromé školky. Zde představuje výhodu širší výběr institucí, zejména v případě velkých měst. Dalším kritériem volby mateřské školy bývá často také výchovně-pedagogický směr, který podporuje a rozvíjí individualismus dětí (např. školky s waldorfskou pedagogikou aj.).

Celkově se vyplatí výběr nepodcenit a řešit jej s dostatečným předstihem. Je také možnost navštívit různé školky a školy v rámci dní otevřených dveří, kde můžete získat potřebné informace a „nasát“ tamější atmosféru.

Kdy, kde a co: kritéria zápisu do mateřských škol

Kritéria zápisu dětí si zpravidla mateřské školy regulují individuálně. Existuje však několik obecných:

  • Kdy – jaký je ideální věk dítěte? Ideální věk je velice individuální, ale z pohledu zápisu do mateřských škol (dále jen MŠ) bývá často uváděn věk tří let, kdy děti přirozeně tíhnou ke kolektivu. Je ovšem potřeba mít na paměti, zdali je dítě (bez ohledu na věk) na MŠ připravené. Samozřejmě lze děti přihlásit i dříve, dítě by mělo však ovládat určité dovednosti. Na ty se blíže zaměříme v další části článku.
  • Kde – jak jsme uvedli výše, dítě bývá zapsáno zpravidla do MŠ, které je nejblíže trvalému bydlišti dítěte.
  • Co – co by děti měly zvládnout předtím, než nastoupí do MŠ? Tomu věnujeme níže zvláštní podkapitolu článku.

Zápisy obecně probíhají v dubnu/květnu. Přesný termín závisí na jednotlivých obcích a školkách.

Co by dítě mělo zvládnout před nástupem do MŠ?

Nemějte obavy – zápis do mateřských školek není zkouškou dovedností či testem znalostí dítěte. Přesto však MŠ posuzují některé dovednosti dětí, často individuálním způsobem. Jaké dovednosti by tedy děti měly ovládat?

  • Znát své jméno a příjmení
  • Poznat svou značku ve školce
  • Obléknout se a obout
  • Vysmrkat se a používat kapesník
  • Umět se najíst, pít z hrnečku a skleničky
  • Používat toaletu
  • Umýt si ruce mýdlem a utřít si je do ručníku
  • Ujít kratší vzdálenost a chodit po schodech
  • Umět si říct, co chce a co potřebuje
  • Pozdravit, poděkovat, poprosit

Jak je na tom naše dítě: stručný přehled vývoje ve dvou a třech letech

Dovednosti a schopnosti dětí určitě nelze vtěsnat do tabulek, přesto však můžeme orientačně sledovat vývoj dítěte dle určitých parametrů. Níže uvádíme stručný přehled vývoje komunikačních, sociálních a koordinačních schopností.

2
roky

  • skládá věty ze 2-3 slov
  • číslice: jeden, dva, tři
  • často používá slůvko „ne“ (nechci, to ne)
  • používá zájmeno „se“ (umyji se, hraju si)
  • slovní zásoba: 50-300 slov
  • splní příkaz složený ze dvou částí („kde je míč“, „dej mi míč“)
  • pomáhá dospělým v každodenních činnostech
  • pomáhá uklízet hračky
  • ve větách převažuje expresivní oznámení

3
roky

  • skládá věty ze 3-4 slov
  • umí říct, jak se jmenuje
  • pokládá jednoduché otázky
  • zkouší zpívat a učí se krátké říkanky
  • začíná používat sykavky, často ale nepřesně
  • jezdí na tříkolce
  • dokáže stát chvilku na jedné noze
  • postaví věž z 8-9 kostek
  • nakreslí kolečko a křížek
  • rozpoznává některé barvy
  • zná své pohlaví

Zpracováno dle: Klenková, J.: Diagnostika předškoláka – správný vývoj řeči dítěte. Brno, MC nakladatelství 2003 a ve spolupráci s PaedDr. Irenou Cudlínovou, Mgr. Barbarou Wisniewskou a MUDr. Andreou Zakoutovou.

Co by dítě mělo zvládnout před nástupem do ZŠ?

Stejně klíčový moment jako zápis do MŠ v životě dítěte a rodičů je také zápis do povinné školní docházky (obvykle se koná v dubnu). Dítě je navíc ve středu pozornosti – posuzují jej nejen rodiče, ale také učitelky mateřské školky, lékař, v současné době čím dál častěji také pedagogicko-psychologická poradna.

Základní školy ověřují dovednosti různými způsoby, někdy bohužel zcela nevhodnými. U zápisu by se měli hodnotící učitelé vyvarovat zejména těchto nešvarů:

  • zápis číslic (děti se učí psát v první třídě pod odborným pedagogickým vedením)
  • vyjmenování číselné řady (děti se učí memorovat a pak rychle přeříkat řadu např. číslic, to však nijak nepodporuje správný vývoj dítěte)

Níže uvádíme příklady vhodného ověření dovedností:

  • Víš, kolik ti je let?
  • Sedni si do první lavice.
  • Postav věž z kostek podle počtu vhozeného na hrací kostce
  • Polož autíčko na stůl, vedle velkého auta, do garáže apod.

Reakce dítěte pak učitel nehodnotí zcela formálně, dítě může např. ukázat na prstech, kolik mu je let. Kromě toho, jak si dítě vede při samotném zápisu, by však mělo ještě ovládat následující dovednosti:

  • Ovládání jemné motoriky a grafomotoriky – držení tužky; dítě by mělo umět nakreslit základní tvary (kruh, trojúhelník, čtverec, rovnou čáru, šneka apod.), mělo by také umět stříhat nůžkami a lepit věci k sobě.
  • Pohybová zralost – dítě by mělo umět skákat po jedné noze, přes švihadlo, házet a chytat míč, udržet rovnováhu.
  • Sebeobsluha – dítě se samo obléká a svléká, zavazuje si tkaničky, zapíná zipy i knoflíky; umí také používat příbor a ovládá správné hygienické návyky.
  • Základní slušnost – dítě zdraví, děkuje, umí o něco požádat a vyká dospělým.
  • Orientace – dítě se orientuje, která ruka je pravá, která levá, kde je nahoře a dole.
  • Sluchové dovednosti – dítě by mělo umět rozpoznat jednotlivá slova ve větě a slabiky ve slově, zároveň cítí rytmus (např. při vytleskávání říkanky).
  • Základní znalosti – předškolák by měl znát své jméno a příjmení, věk a adresu; měl by umět recitovat básničku, odvyprávět krátký příběh; znalost barev je samozřejmostí; nemělo by si plést pojmy, jako jsou např. včera a zítra.
  • Psychická a citová zralost – dítě by nemělo být příliš fixované na svou maminku; mělo by umět komunikovat s ostatními a také zvládat vypjaté situace; mělo by se umět podřídit autoritě.

Jak je na tom předškolák: stručný přehled vývoje v šesti až sedmi letech

Ani děti předškolního věku nemůžeme vtěsnat do tabulek, avšak orientačně můžeme sledovat následující parametry správného vývoje:

6-7
let

  • správná artikulace a správný slovosled ve větách
  • dozrává sluchová diferenciace
  • má rozvinuté logické i abstraktní myšlení
  • rozumí složitým dějům
  • správně rozlišuje pravou a levou stranu, vyhranění laterality
  • kreslí postavy s detaily, kopíruje předlohy
  • má ustálenou barevnost (slunce = žlutá)

Zpracováno dle: Klenková, J.: Diagnostika předškoláka – správný vývoj řeči dítěte. Brno, MC nakladatelství 2003 a ve spolupráci s PaedDr. Irenou Cudlínovou, Mgr. Barbarou Wisniewskou a MUDr. Andreou Zakoutovou.

Zpožděný vývoj a co s ním

Každé dítě je individuální bytost. Jeho schopnosti, dovednosti i znalosti se vyvíjí vlastním tempem. Proto je velmi náročné zcela jasně určit, kdy už „má dítě problém“. K tomu nám však může pomoci celá řada odpovědných osob (učitel, lékař, psycholog apod.), také jakási preventivní opatření a především náš primární zájem o naši ratolest.

Budeme-li jako rodiče dostatečně vnímaví vůči osobnosti dítěte a také zodpovědní v přístupu řešení, můžeme mnohdy řadě problémů předejít. Důležitou roli hraje komunikace přímo s dítětem, ale i s partnerem, učiteli…

Správný vývoj dítěte lze podpořit také adekvátní denní rutinou (spánkový režim) a vhodnou stravou. Je důležité, aby děti konzumovaly co možná nejméně průmyslově zpracovaných potravin, a naopak co nejvíce těch přirozených. Stěžejní je také pestrost stravy. Omezte konzumaci cukru. Regulujte konzumaci tuků – omezte ty nezdravé (např. ve smažených jídlech) a naopak přidejte omega-3. Vícenasycené mastné kyseliny zaujímají významnou roli v rozvoji dětského mozku.

 

Zápis do mateřských a základních škol může působit jako velký „strašák“, ale můžeme na něho pohlížet jako na vstup do nové životní etapy – stěžejní milník a nový začátek. Věnujme pozornost našim ratolestem, řešme problémy včas, a co více – snažme se jim předcházet. Společně to zvládnete!

 

Zdroje souvisejících informací:

  1. Healthy Food for Kids. org [online]. 2024. [cit. 2024-01-24]. Dostupné z: https://www.helpguide.org/articles/healthy-eating/healthy-food-for-kids.htm
  2. PODCAST: Je vaše dítě zralé na školku? Tady máte všechny důležité informace, abyste to zjistili. Online. Maminka.cz. 2023. Dostupné z: https://www.maminka.cz/clanek/zapis-do-materske-skolky-je-moje-dite-zrale-na-skolku-test-zralosti-podcast. [cit. 2024-05-09].
  3. Přihlášky do školek lze vyplňovat už od dubna. Co má dítě umět? Seznam Zprávy. 2024. Dostupné z: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zapis-materske-skoly-247374. [cit. 2024-05-09].
  4. Zápis do 1. třídy – ano, ne, jak a proč? Npi – Metodický portál RVP.cz. 2018. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/21899/ZAPIS-DO-1-TRIDY—ANO-NE-JAK-A-PROC.html. [cit. 2024-05-09].
  5. Zápis do školky: Jakou vybrat, na co dítě připravit a co všechno by mělo umět? Maminka.cz. 2023. Dostupné z: https://www.maminka.cz/clanek/zapis-do-materske-skoly-2022-2023-predskolak-jak-vybrat-skolku-co-by-melo-dite-zvladnout-a-umet. [cit. 2024-05-09].

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.